Regisseur en producent Menna Laura Meijer heeft een indrukwekkend en divers oeuvre. Ze maakte onder andere 'Sexy', 'Echte mannen', '69: Liefde seks senior' en 'Nu verandert er langzaam iets'. Haar meest recente film 'Fortuyn: On-Hollands' is een achtdelige documentaire over de opkomst en erfenis van Pim Fortuyn. Welke documentaires en boeken inspireren de filmmaker?

‘O.J.: Made in America’ van Ezra Edelman (2016)

Documentaire over de opkomst en ondergang van de van moord beschuldigde footballspeler O.J. Simpson. Het is een verhaal over de moderne VS, waarin ras, roem, media, geweld, het strafrechtelijke systeem en actuele kwesties over rassenongelijkheid aan de orde worden gesteld.

Meijer: ‘Deze documentaire was mijn grote inspiratie voor Fortuyn: On-Hollands. Ik zag de film op IDFA en dacht: wauw, dit vind ik waanzinnig. Door het archiefgebruik, maar ook hoe je van een heel slecht persoon ook het positieve beeld meekrijgt. O.J. Simpson was een gruwelijke moordenaar én een van de allergrootste Amerikaanse sportsterren. Ik realiseerde me dat het beeld dat wij hebben van zo’n icoon tegelijkertijd de projectie van het land is. Ik vond dat heel fascinerend. De film behandelt veel thema’s, maar allemaal via één persoon. Het idee voor Fortuyn is daarop gebaseerd. Pim Fortuyn bleek de persoon waarmee ik het verhaal van Nederland kon vertellen.'

O.J. Simpson was een gruwelijke moordenaar én een van de allergrootste Amerikaanse sportsterren. Ik realiseerde me dat het beeld dat wij hebben van zo’n icoon tegelijkertijd de projectie van het land is. Ik vond dat heel fascinerend

Menna Laura Meijer

'Ook vind ik het sterk hoe in O.J. de geïnterviewden vanuit hun eigen ervaringen vertellen. Dus zonder deskundigen die alles van bovenaf beschouwen of duiden. En deze mensen doen scherpe uitspraken, maar zijn in de montage niet tegenover elkaar gezet. Dat hebben we bij Fortuyn ook geprobeerd. Mensen vertellen hoe zij zelf gebeurtenissen beleefd hebben en de kijker kan vervolgens denken: dat heb ik eigenlijk nooit zo meegekregen.’

‘Live Forever: The Rise and Fall of Brit Pop’ van John Dower (2003)

Documentaire over de opkomst en ondergang van de Brittpop in de jaren negentig van de vorige eeuw. Naast veel concertregistraties en interviews met bekende artiesten toont de film ook de bredere maatschappelijke invloed van en op de Britse politiek en cultuur.

‘Veel documentaires zijn ingewikkeld, saai, pretentieus of lang. Oké, ‘lang’ mag ik eigenlijk niet zeggen aangezien ik net een film van acht-en-een-half uur heb gemaakt. Maar Live Forever is van het eerste tot het laatste frame waanzinnig. Het gaat over kunst, muziek, de subcultuur, maar ook hoe die zich verhoudt tot de politiek. De cameravoering, de hoofdpersonen, het onderwerp, de vormgeving: I love it. Het is extra leuk als je als kijker bekend bent met wat muziek doet als je op een festival aan de drugs bent.'

Er zijn veel documentairemakers die de coolness van een stoeptegel hebben, maar bij deze film dacht ik echt: wauw, dit wil ik ook wel ooit nog maken

Menna Laura Meijer

'Live Forever is een goed voorbeeld van welke opwinding het medium film kan overbrengen. En hoe cool is het als je dit kunt maken? Er zijn veel documentairemakers die de coolness van een stoeptegel hebben, maar bij deze film dacht ik echt: wauw, dit wil ik ook wel ooit nog maken.'

‘Ei, foetus, baby’ van Trudy Dehue uit 2023

Boek waarin auteur en emeritus-hoogleraar Trudy Dehue de geschiedenis van de veranderende blik op - en kennis over - zwangerschap en zwangerschapsbeëindiging in kaart brengt.

‘Op basis van dit boek ga ik mijn volgende film, Who’s Your Daddy?, schrijven. Die film gaat over het framen van de foetus. Hoe we als vrouwen – of als persoon met baarmoeder - altijd spreken over ‘baas in eigen buik’, maar eigenlijk nooit eigenaar van de foetus zijn geweest. Dehues boek brengt dit in een vijf eeuwen omspannend onderzoek in kaart. De morele en emotionele waarde van wat er in de baarmoeder gebeurt, is in het Westen bepaald door mannen in de politiek, de kerk en de medische wetenschap. Dat zijn partijen die heel andere belangen hadden dan het welzijn van noch een foetus noch de persoon met een baarmoeder.'

Het gaat mij niet om het vraagstuk of je altijd blij moet zijn met het ouderschap of verdrietig over een abortus, maar dat je als vrouw beseft dat je in een geconstrueerde vrouwelijkheid leeft

Menna Laura Meijer

'Het gaat mij niet om het vraagstuk of je altijd blij moet zijn met het ouderschap of verdrietig over een abortus, maar dat je als vrouw beseft dat je in een geconstrueerde vrouwelijkheid leeft. Alleen als je dat doorziet kan je misschien een beetje baas worden van je eigen situatie. Dat is niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook om ertegen te kunnen ageren.’

‘Shambhala: The Sacred Path of the Warrior’ (Ned. vertaling: ‘De weg van de krijger’) van Chôgyam Trungpa Rinpoche uit 1984

Boek over de Shambhala-leer van de Tibetaanse boeddhistische leraar Chôgyam Trungpa Rinpoche.

‘Dit is mijn go-to-boek. Chogyam Trungpa beschouw ik als mijn leraar in het boeddhisme. Hij is allang dood, maar hij legt het boeddhisme uit op een manier die voor mij heel belangrijk is. Dat ik besef dat ieder mens, wie dan ook, in essentie een goed wezen is. Dat alles met elkaar verbonden is en dat het onmogelijk is dingen te doen zonder dat het consequenties heeft voor jezelf en anderen. Dat klinkt heel kazig en oppervlakkig, maar voor mij was het een heel belangrijke leerweg.'

Ik ben zelf eigenlijk heel gepolariseerd, heel heftig en altijd heel uitgesproken. [...] Maar als mens zou ik eigenlijk het liefst een gevoel van saamhorigheid brengen

Menna Laura Meijer

'Ik ben zelf eigenlijk heel gepolariseerd, heel heftig en altijd heel uitgesproken. En ik spreek me ook graag uit, maar als mens zou ik eigenlijk het liefst een gevoel van saamhorigheid brengen. Dat gaat nog vaak mis, maar het is mijn verre ambitie ooit zo te leven.’

Meer over en van deze maker