Het Uur van de Wolf
Ola' s Borgen
De van oorsprong Syrische Ola Mafaalani bewerkte de succesvolle Deense dramaserie Borgen, over de vrouwelijke minister-president Brigitte Nyborg, tot een theatermarathon van tien uur. Het is haar magnus opus en afscheid als artistiek leider van het Noord Nederlands Toneel. Meer dan ooit zijn de thema's uit het stuk verbonden met haar persoonlijke leven, zoals de spagaat tussen werk en gezin en de politieke dilemma's rond de vluchtelingenstroom uit haar vaderland.
'Adam, I have to do this because I am Birgitte Nyborg, I am Birgitte, it's my story!' Met deze uitroep overtuigde Ola Mafaalani scenarioschrijver Adam Price om haar de rechten te gunnen voor de toneelbewerking van zijn Deense tv-script. Sterker nog, hij gaf haar een dwingende opdracht: 'Maak het scherp, zo actueel mogelijk. Maak alsjeblieft alle veranderingen die je wilt en laat het pijn doen!' Het Noord Nederlands Toneel haalt met Borgen het fenomeen 'binge-watching' voor het eerst naar de schouwburg.
De kritieken zijn lovend, maar het professionele succes is wel verbonden aan persoonlijke pijn, zoals regisseur Carin Goeijers in deze documentaire subtiel duidelijk maakt. Zij is erbij in het theater, op momenten dat de chaos en verwarring op het toneel niet meer oplosbaar lijken, en op momenten dat Ola worstelt met haar positie als kind van Syrische ouders. Na elk telefoongesprek met haar moeder, vrijwilligster in een vluchtelingenkamp in Duitsland, vraagt zij zich geëmotioneerd af of ze niet iets wezenlijks moet doen. En waarom staat zij intussen in haar eentje het nieuwe huis in Amsterdam te schuren?