De film is grotendeels zwart-wit, maar op sommige momenten is er ook kleur; waarom heb je daarvoor gekozen en wat wil je daarmee zeggen?
‘Tarikh zegt op een gegeven moment zelf: zwemmen kent geen kleur, zwemmen is puur. Bij alles wat met zwemmen te maken heeft, voelt Tarikh zich vrij. En ook bij het carnaval, daarom is dat ook kleur. In de andere momenten die wel zwart-wit zijn, wordt Tarikh heen en weer geworpen in het racismedebat. Zwart-wit heeft natuurlijk met het onderwerp te maken, maar toch is het vooral een artistieke keuze. Ik vind kleur soms afleidend. Zwart-wit beeld is geconcentreerder, vooral in hoog contrast. Het beeld wordt ontdaan van ruis.’
De film legt ook de vinger op de zere plek, zoals de scene waarin Tarikh jou en de NTR bekritiseert. Wat was de reactie van de omroep?
‘De eindredacteuren hebben het heel sportief opgevat. Zij vonden het wel kloppen. En het is ook waar. Het gaat niet alleen om de omroep, maar ook om de echte grote bazen. Die zijn nu vaak nog allemaal wit. Niet alleen bij de NPO, maar ook bij veel grote filmfondsen. Makers van kleur moeten dan vaak ook weer binnen een bepaald wit stramien werken. Tijdens Black Lives Matter werd er aan allerlei mensen van kleur gevraagd om aan te schuiven bij talkshows, maar ik zag geen talkshows die gemaakt waren door mensen van kleur.’
Wat vindt Tarikh van de film?
‘Tarikh is er blij mee. Hij is hiervoor vaak op bepaalde manier gecast, maar hij kan meer, is ook meer. Hij speelt een rol in de film, maar het is wel een deel van hemzelf. Heeft inmiddels een kindje met Lonneke, die ook in de film zit. Hij heeft laten zien dat hij veel meer in zijn mars heeft dan alleen maar die ‘knappe gozer’. Hij noemt zichzelf in de film op een gegeven moment ook Tarikh Martina, dat is de achternaam van zijn opa. Dat was bijna een soort alter ego. Nu is hij weer gewoon Tarikh Janssen, maar dat stukje van zichzelf draagt hij wel altijd met zich mee. ‘