Twee zussen hebben een lichte discussie. Regisseur Loes Janssen (1991) filmt niet hun gezicht, maar een kopje in het koffiezetapparaat. Naarmate de discussie vordert, stroomt het kopje vol. Tot het helemaal overstroomt. Het is een veelzeggende scene uit de poëtische Teledoc Campus-film ‘Wat achterblijft’. Hierin halen drie zussen, nadat hun moeder is overleden, het ouderlijk huis leeg. Daarbij staan niet hun personages, maar de spullen in het huis centraal. Waarom? 2Doc.nl ging in gesprek met de jonge regisseur.
Hoe begon je aan deze film?
‘Een paar jaar geleden is mijn vader overleden. Toen ik zijn huis samen met mijn broer leegruimde, merkte ik dat het mij best veel energie kostte. Ik nam met dit leegruimen eigenlijk voor de tweede keer afscheid van mijn vader. Opnieuw merkte ik de ontkenning en het onbegrip op. Ik zag mijn vader als het ware terug in de spullen van zijn huis. Dat gevoel wat ik toen had, wilde ik overbrengen in deze film. Ik wilde dat het een verhaal werd waar iedereen iets van zichzelf in zou herkennen, in plaats van over specifieke mensen uit de documentaire. Ik wist dat Teledoc campus openstaat voor onconventionele vertelvormen en experimenten, daarom leek met dit een goed platform.’