Mensen zijn geneigd om overledenen op te hemelen. Hield je er rekening mee dat zijn familie en vrienden dat gingen doen?
‘Dat is altijd een risico, maar daar ben je natuurlijk zelf bij. Ik ben geen icoonschilder, dus ik zorg dat ik met mijn vragen ook bij schaduwkanten terechtkom. Er worden ook best een paar harde noten gekraakt, vind ik. Bijvoorbeeld als Van Dis vertelt dat Harry geen geld wil geven aan het fonds voor Salman Rushdie. (Salman Rushdie werd vogelvrijverklaard naar aanleiding van zijn boek Duivelsverzen, dat veel ophef veroorzaakte onder fundamentalistische moslims. red.) Als hem gevraagd wordt waarom hij niet wil meebetalen aan het fonds, pakt hij een strippenkaart en zegt: ‘Hier, dan kan hij in elke geval met de tram.’’
Hij wordt inderdaad niet gespaard. Sterker nog, Anna Mulisch spreekt zich behoorlijk uit over zijn tekortkomingen als vader.
‘Zij wilde die realistische kant ook schetsen. Dat kan zij zonder haar vader af te vallen. Als mensen over dat oeuvre beginnen, dan voelt zij de behoefte om te zeggen: ‘Ja, maar dat oeuvre stond ook tussen mij en mijn vader in. Daardoor was hij er veel minder voor mij en mijn zus.’ Misschien is dat ook wel de schaduwkant van veel kunstenaars. Dat ze hun werk soms iets té belangrijk gaan vinden. En laat ik eerlijk zijn, voor mij is mijn werk soms ook zo belangrijk. Ik ben een gescheiden vader en ik zeg ook weleens: ‘Donderdag kan ik niet, want ik moet iets voor mijn werk doen.’’