De documentaire ‘Wilders’ geeft een inkijkje in de wereld van de doorgaans zo gesloten PVV-voorman Geert Wilders. De film werd ontvangen met zowel lovende woorden, alsmede een portie stevige kritiek. Want kan zo’n documentaire nu wel uitgezonden worden nadat besloten werd om de film over Jesse Klaver toch maar niet te laten zien via de publieke omroep? 2DOC sprak met filmmaker Stephen Robert Morse over het makersproces, speculaties in de media en kritiek op zijn film.
Populisme in Europa
De opmars van het populisme in Europa vormde de aanleiding van deze documentaire. Morse vertelt: “Mijn zakenpartner en ik waren geschokt toen Trump uiteindelijk won in 2016. We wilden kijken naar waar nog meer verkiezingen zouden komen in Europa en wat er op politiek rechts staat te gebeuren. De polls voor de PVV waren aanzienlijk hoog en men dacht echt dat de PVV zou gaan winnen. Je zag zelfs mensen meeliften op rechts door uitspraken te doen die ook radicaal zijn, maar net niet dusdanig radicaal dat je er stemmers door verliest. Dat is denk ik ook de reden dat Rutte gewonnen heeft, juist door Wilders te kopiëren. Ondanks het feit dat Wilders uiteindelijk niet won, heeft de politiek een ruk naar rechts gemaakt.
Het fort Wilders en de eerste ontmoeting
Morse zocht zodra hij vastgesteld had dat hij zich wilde gaan richten op de verkiezingen in Nederland contact met zowel Geert Wilders en zijn broer Paul Wilders. Toen Paul Wilders niet reageerde, richtte hij zijn pijlen volledig op de PVV-voorman. Morse had geluk en kreeg een reactie van Wilders’ woordvoerder: “Wilders wil je graag ontmoeten.” Achteraf bezien verbaast Morse zich over hoe makkelijk het balletje ging rollen en dat terwijl de politicus Nederlandse journalisten zoveel mogelijk weert. “Tijdens de eerste ontmoeting spraken we niet echt veel over politiek. Ik was bang dat hij een monster zou zijn. Ik denk dat alle politici monsters kunnen zijn en dat dat de reden is dat ze zo ver komen. Ik was vrij nerveus, maar ik verliet het gesprek en voelde mij meer op mijn gemak. Door humor te gebruiken, kun je het vertrouwen van de ander winnen. Daarnaast speelde ook mee dat ik echt die documentaire wilde maken, omdat er naar mijn mening nog geen goede documentaires over Wilders gemaakt zijn.