Makers van Morgen

Blinde liefde

VPRO

Hoe vind je de ware liefde als je niets kunt zien? In de documentaire Blinde Liefde volgt Jenny van den Broeke drie blinde tieners en hun strubbelingen in de liefde en probeert ze een antwoord te vinden op deze vraag.

Door Stefan Kruszel

Angst om blind te worden
Documentairemaakster Jenny van den Broeke is eigenlijk altijd bezig met beelden. “Ik ben filmmaker en geef les op de kunstacademie AKV|StJoost, dus alles wat ik doe heeft te maken met zien.” Daarom heeft de angst om zelf blind te worden ook wel eens door haar hoofd gespeeld. Mede daardoor raakte ze ook geïntrigeerd door de vraag wat er overblijft van je wereld als de visuele prikkel wegvalt. En in het bijzonder was ze benieuwd hoe blinde en slechtziende mensen liefde vinden.

Roze wolk van liefde
Daarom ging ze op zoek naar de liefdesverhalen van blinde mensen. Uiteindelijk kwam ze terecht bij drie Brabantse tieners met uiteenlopende verhalen. Zo ontmoeten we Florian die een gelukkige relatie heeft met de ziende Tara. We volgen Merel die voor het eerst haar eveneens blinde Skype-vriendje in het echt gaat ontmoeten. En we zien Ilse die op zoek is naar een vriendje, maar zich ondertussen helemaal stort op haar andere grote liefde, de sport goalball.www.goalball.nl/

De film begint als een roze wolk van liefde, zoals Van den Broeke het plastisch uitdrukt. Maar naarmate de film vordert, komt de realiteit binnen. De hoofdrolspelers hebben te maken met vooroordelen en ook in hun liefdesleven is het niet alleen maar voorspoed.

Ilse tijdens een wedstrijd goalball

Twee werelden
Van den Broeke ontdekte tijdens de gesprekken met de hoofdrolspelers dat er een blinde en een ziende wereld naast elkaar bestaan. “Ik merkte bijvoorbeeld bij de blind geboren Florian dat wanneer ik bepaalde woorden gebruikte, zoals de namen van kleuren, dit voor hem geen enkele betekenis had. Maar daarnaast kwam ik er achter dat dit andersom eveneens het geval is”, vertelt de jonge maakster. “Hij had het soms over dingen die ik niet waarnam of waar ik geen waarde aan hechtte, terwijl die voor hem juist zijn wereld maken. Dus op een gegeven moment kwam ik wel een beetje met één been in de blindenwereld te staan.”
 

Van den Broeke wilde met deze documentaire graag de blindenwereld en de ziendenwereld dichter bij elkaar brengen. “Dit was denk ik ook een belangrijke reden voor de hoofdpersonen om mee te doen. Op internet, waar zij zich prima staande kunnen houden, komen de blindenwereld en de ziendenwereld bijvoorbeeld heel dicht bij elkaar. Op internet is in die zin iedereen gelijk. En in deze documentaire hadden de hoofdpersonen de gelegenheid om dit te laten zien.”

Animaties
Van den Broeke maakt in haar films veel gebruik van animaties. “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om verhalen in beeld te brengen. Blinde liefde is hierin ook een onderzoek. Hoe kun je animaties inzetten om toch iets over de werkelijkheid te vertellen of te verbeelden? Dat onderzoek blijft almaar doorgaan.”
 

Ook in Blinde liefde speelt animatie weer een belangrijke rol. “Wat ik in deze film probeer is om het publiek even in de schoenen te zetten van iemand die niet ziet.” Zo verduidelijkt de regisseur. Door middel van extreme close-ups waarbij je als kijker gaat twijfelen over wat je nu eigenlijk ziet, simuleert Van den Broeke wat de hoofdpersonen ervaren. Daarnaast maakte ze op basis van beschrijvingen van de hoofdpersonen animaties waarmee zij trachtte te benaderen wat zij zien. “Want ondanks dat ze blind zijn, spreken zij weldegelijk over beelden. Dus ik heb eigenlijk als een soort van tolk de verhalen die ze mij vertelden omgezet in beelden.”

Mediafonds
De film Blinde liefde is geproduceerd door ErnstMedia.nl die ook verantwoordelijk is voor de productie van haar volgende film. Daarnaast is deze documentaire, die evenals haar volgende film voor Omroep Brabant gemaakt is, mede mogelijk gemaakt door het Mediafonds. De Bredase filmmaakster benadrukt dan ook dat het van groot belang is dat het Mediafonds ook in de toekomst dit soort regionale producties blijft steunen.

Regisseur Jenny van den Broeke (rechts) tijdens de opnamen van Blinde liefde

Jenny van den Broeke (1983) studeerde animatie aan de kunstacademie AKV|St. Joost. Na haar afstuderen richtte ze samen met een aantal studiegenoten in Breda Studio APVIS op. Haar werk kenmerkt zich doordat zij documentaire, fictie en animatie combineert. Ook maakt zij gebruik van installaties en grote projecties en is ze bezig met de Oculus Rift. Maar altijd vanuit het startpunt: hoe vertel je een verhaal en welke vorm kan dat aannemen? De documentaire waar Jenny van den Broeke nu mee bezig is zal gaan over ‘persoonlijke zoektochten naar geluk in tijden van nu’.

Meer Makers van Morgen